W życiu spotykamy się z ogromną ilością treści pisanych. Jesteśmy zarówno autorami jak i czytelnikami. Często nawet nie zwracamy uwagi na to, że przecież każdy tekst ktoś musiał napisać i przygotować do druku lub publikacji.
Czytanie jest zdecydowanie wygodniejsze gdy tekst jest przejrzysty, spójny, logiczny, wolny od błędów, napisany profesjonalnie acz przystępnym językiem. Taki tekst sprawia wrażenie napisanego starannie i na wysokim poziomie, z szacunkiem dla czytelnika. Dobrze napisany artykuł czy tekst reklamowy pozwala zwiększyć sprzedaż, generować większy ruch na stronie internetowej lub zainteresować większą liczbę odbiorców – potencjalnych klientów. Nie mówimy jednak tylko o tekstach reklamowych, chociaż pojawiają się one coraz częściej. Każdy z nas jest także autorem: piszemy prace licencjackie czy magisterskie, referaty, publikacje naukowe a wielu z nas marzy o wydaniu własnej książki.
Nie wszyscy jednak wiemy, jak profesjonalnie przygotować tekst tak aby był on atrakcyjny dla przyszłych czytelników. Zdarza się niestety, że nawet najciekawsza treść może zginąć jeżeli publikacja będzie napisana słabo pod względem językowym czy stylistycznym.
I odwrotnie: często słabsza treść lub fabuła może zyskać na wartości jeżeli jest napisana poprawnie i językiem wartościowym dla czytelnika. Oczywiście niedopuszczalne są jakiekolwiek błędy, które dyskredytują napisaną pracę. Dlatego też warto przyłożyć się nie tylko do treści ale także a może przede wszystkim do oprawy językowej przygotowywanego tekstu.
Pomocne tutaj będą dwie usługi: korekta oraz redakcja, które możemy zlecić fachowcom zajmującym się tego typu zleceniami na co dzień.
Na czym polegają te usługi
Korekta to odnalezienie w sprawdzanym tekście wszystkich błędów oraz oznaczenie ich. Autorzy popełniają najczęściej błędy interpunkcyjne, stylistyczne czy fleksyjne, rzadziej składniowe i ortograficzne. Dobry korektor wyłapuje wszystkie te błędy, oznacza je i poprawia co czyni cały tekst napisanym poprawnie.
Redakcja natomiast to przygotowanie napisanego tekstu do publikacji tak aby był poprawny pod względem językowym i łatwiej przyswajalny dla czytelnika. Zdarza się, że znajdujące się w pracy zdania są napisane zawiłym językiem, często bardzo specjalistycznym a przez to trudne do zrozumienia przez szerokie rzesze czytelników. Zadaniem redaktora będzie zatem tekst przerobić w taki sposób aby był on bardziej poprawny językowo. Dzięki tego typu zabiegom lub sztuczkom tekst będzie atrakcyjny dla czytelnika i łatwiejszy w odbiorze. W ten sposób nawet najtrudniejsze teksty specjalistyczne mogą być napisane w sposób zrozumiały dla każdego.
Dlaczego warto
Samo napisanie pracy naukowej, artykułu reklamowego czy referatu to nie koniec zadania. Bardzo ważnym elementem jest również praca z tekstem już napisanym czyli wspomniane wyżej zabiegi redakcji i korekty. Warto zaznaczyć, że autor nie zawsze dostrzega własne błędy lub potencjalne potknięcia językowe i warto, żeby na tekst spojrzał ktoś „z zewnątrz”, z nieco innym spojrzeniem. Poprzez zamianę zdań wielokrotnie złożonych na pojedyncze i napisane łatwiejszym językiem, zastosowanie synonimów lub nowatorskich konstrukcji językowych tekst będzie ciekawszy i atrakcyjniejszy w odbiorze.
Dzięki korekcie natomiast nasza praca będzie pozbawiona błędów. Jest to ważne nie tylko w przypadku prac naukowych ale również w tekstach reklamowych, które – jeśli są napisane profesjonalnie i ciekawym językiem – mogą przełożyć się na wyższą sprzedaż i zainteresowanie klientów.
Najnowsze komentarze